Konkurs na opracowanie koncepcji architektoniczno-urbanistycznej modernizacji i rozbudowy lotniska Lublin w Świdniku.
wyróżnienie II stopnia

<<< powrót
  • Studio AG Sp. z o.o.
Skład zespołu:
  • arch. Mateusz Kwaśniewski  
  • arch. Łukasz Bogdanowicz  
  •  
  • arch. Joanna Grzybowska  
  • arch. Łukasz Szykuć  
  • arch. Jacek Czaplicki  
  • arch. Karol Jurga 
Terminal posiada dwa poziomy nadziemne udostępnione dla pasażerów i jeden podziemny pełniący funkcje techniczne i socjalne z uwzględnieniem istotnej funkcji sortowni bagażowej. Odprawa pasażerów odbywa się w całości na poziomie parteru i spełnia rozwiązania umożliwiające osiągnięcie maksymalnych wskaźników przepustowości szczytowej i godzinowej. Umożliwia to jednoczesną odprawę 4 samolotów klasy B737-800. Na pierwszym piętrze znajdują się usługi, pomieszczenia biurowe obsługi terminala oraz restauracja z bufetem i dwie sale konferencyjne. Tego rodzaju funkcje odgrywają istotną rolę na lotniskach o charakterze biznesowym.

Prosta, modułowa konstrukcja Terminala, tworząca we wnętrzu jednoprzestrzenną hale, umożliwia bezkolizyjną dobudowę kolejnych elementów konstrukcji, powiększając tym samym przepustowość lotniska. Dodatkowo zastosowany rozkład funkcji wewnątrz obiektu umożliwia swobodne powielanie poszczególnych stref funkcjonalnych. Koncepcja przewiduje rozbudowę Terminalu w 3 etapach uwzględniając w przyszłości dobudowę rękawów pasażerskich.

Połać dachowa spoczywa na stalowych kratownicach a następnie na regularnym układzie skośnych słupów w kształcie litery "V" zlokalizowanych od strony płyty postojowej i podjazdu. Kondygnacja podziemna zostanie wykonana w konstrukcji żelbetowej. Fasadę budynku zaprojektowano jako przeszkloną w całości szkłem o odpowiednich parametrach. Szkło na terminalu, wieży kontroli lotów oraz budynku biurowym jest kolorowe dzięki nowoczesnej metodzie podklejania szkła barwną folia. Technologia ta wykorzystuje wysoko efektywne szyby, których powłoki funkcjonują jednocześnie jako nisko emisyjne, minimalizujące ucieczkę ciepła na zewnątrz oraz przeciwsłoneczne, obniżające między innymi koszty klimatyzacji wnętrza. Przy dużej powierzchni szklenia na połaci dachowej nie bez znaczenia jest fakt, iż zaprojektowano je jako samoczyszczące. Dodatkowo zastosowanie takiego szklenia podnosi walory estetyczne obiektu.

Wszystkie obiekty zlokalizowane w obszarze opracowania zostały zaprojektowane jako funkcjonalne i proste pod względem wykonania, użytkowania i rozbudowy. Uwzględniono przy tym rozwój portu według prognozy ilości operacji lotniczych oraz wielkości ruchu lotniczego. Główna linia zabudowy kształtuje się równolegle do pasa startowego, tworząc harmonijny układ budynków posiadających jednolity charakter zabudowy lotniskowej w stonowanej kolorystyce.
RONET - Zbigniew Filipek Biuro: 32-020 Wieliczka, ul. Zacisze 16, NIP: 677-133-92-83,
Konto bankowe: BANK PEKAO SA 03 1240 1431 1111 0010 2980 4734, tel: 608 835 030,
e-mail: biuro.ronet@wp.pl, ronet@ronet.pl