Konkurs na projekt koncepcyjny budynku filharmonii przy ul. Małopolskiej w Szczecinie
wyróżnienie równorzędne

<<< powrót
  • Bulanda Mucha ARCHITEKCI sp. z o.o.
Skład zespołu:
  • Andrzej Bulanda  
  • Włodzimierz Mucha  
  • Jacek Chyrosz  
  •  
  • współpraca:  
  • Augusto Missori  
  • Marcin Jaremek  
  • Ilona Bitel  
  • Aneta Wardzinska  
  • Bartek Witczak  
  • Marta Pędowska  
  • Witold Wyczański 
OPIS
Idea
• Nowy budynek Filharmonii stać się ma charakterystyczną budowlą Miasta tworząc jego przestrzenną wizytówkę i nową symbolikę.
• Tektonika kształtowania bryły i dobór materiałów nie są przypadkowe. Rdzewiejąca Stal (Corten)główny element fasady to daleka parafraza industrialności miejsca przemysłu stoczniowego, kadłubu budowanego statku symbol precyzji i kunsztu. Drewniane sklepienie i słupy maszty foyer to odwołanie do symboliki marynistycznej -żaglowców, morza. Chcemy aby nowa siedziba Filharmonii Szczecińskiej była jednoznacznie związana z miejscem-fundamentami jego potęgi oraz miejsca w historii.
• Lokalizacja i historyczne sąsiedztwo narzucają tektonikę kształtowania fasad- szczególnie południowej. Podkreślenie narożnika z dominantą przestrzenną jest próba współczesnego nawiązania dialogu z tektoniką budynku sąsiedniego, harmonii starego z nowym. Gabaryty nowego budynku i artykulacja skali elementów oraz poziomów są odczytaniem charakterystycznego trójpodziału historycznego baza/ korpus/dach. Wieloplanowość elewacji południowej będąca wynikiem kaskadowego ułożenia poziomów foyer oraz neogotyckie rozrzeźbienie wnętrza drewnianymi elementami pionowymi oraz sklepieniem są bezpośrednim nawiązaniem do estetyki budynku sąsiedniego.
• Monumentalność bryły głównego wejścia do budynku oraz przestrzeni przed nim jako teatru- reprezentacyjnego wejścia na spektakl.
• Wejście narożnikowe ukierunkowane na zachód (światło wieczorne)z możliwością przyszłego zagospodarowania przestrzeni Placu Hołdu Pruskiego jako zaktywizowanego placu przed Filharmonią
• Zmniejszenie skali budynku przez wyeksponowanie wiszącej nad wejściem Sali kameralnej, zaakcentowanej zwyżki narożnej kwartału (analogia z budynkiem sąsiada)
• Efekt nocny wyeksponowanie sal jako świecących kubików
• Otwartość i wielofunkcyjność holu wejściowego z salą konferencyjną i kawiarnią
• Jednorodność materiałowa fasad
• Ekonomika rozwiązań funkcjonalnych np. redukcja drugiego poziomu garaży
• Czytelne zdefiniowanie przestrzeni dostępnych dla publiczności, artystów i administracji
• Monumentalność, wielopoziomowość i otwartość głównej przestrzeni publicznej- foyer
• Szklany dach i front foyer jako podkreślenie związku z miejscem i miastem
• Wprowadzenie zieleni do wnętrza (ściana sąsiada –foyer) i na dach –ogród pracowniczy od północy.
• Lokalizacja funkcji podstawowej od poziomu 5.50 w górę. Budynek stoi na obudowanym cokole gdzie znajdują się funkcje pomocnicze i wejście.
Architektura fasad elementem dominującym w architekturze fasad jest Corten stal rdzewiejąca. Użyta w dwóch postaciach: arkuszy z widocznymi łączeniami –obudowa Sali kameralnej-narożnika wejściowego z napisem i logo filharmonii, oraz w postaci zaluzji osłaniających funkcje pomocnicze, biurowe i techniczne. Drugim elementem fasad jest szkło użyte w holu wejściowym i na fasadzie foyer.
Zasada komponowania fasad fasady są zróżnicowane od prostej północnej przez zachodnią z dominacją cortenu i wyartykułowanym wielkogabarytowym podcieniem wejścia głównego do południowej przechodzącej od cortenu do szkła z artykulacją podstawowych podziałów poziomych i pionowych odwołujących się do modułów budynku sąsiedniego. Prosta zgeometryzowana bryła o zróżnicowanej tektonice dnia i nocy związanej z artykulacją zmiennych planów. Dzień front, noc wnętrze kubiki sal.
Duża sala obudowa ze szkła mlecznego świeci światłem rozproszonym całą powierzchnią i jest widoczna z dalekiej perspektywy. Mała sala w obudowie drewnianej zatopiona w stalowym perforowanym kadłubie świeci światłem odbitym od swej powierzchni przez duże przeszklenia w obudowie, zwiększając swą skalę do właściwych dla dominanty narożnikowej rozmiarów,

Układ funkcjonalny budynek dzieli się na trzy główne części:
• Część pracownica skrzydło zachodnie i północne na pięciu poziomach z niezależnym wejściem od strony północnej.
• Część publiczności część południowa i zachodnia na pięciu poziomach.
• Część pomocnicza na poziomie -1 i parterze.
Wszystkie części powiązane są głównym centralnym trzonem komunikacyjno technicznym w kierunku północ południe, Dodatkowa klatka ewakuacyjna znajduje się w narożniku północno wschodnim. Komunikacja w przestrzeni dla publiczności odbywa się sekwencją reprezentacyjnych schodów w części południowej widocznych z ul. Małopolskiej. Dodatkowo budynek wyposażony jest w windę dla osób niepełnosprawnych łączącą wszystkie poziomy.

Część dla publiczności
Wejście główne z podcienia pod salą kameralną holl wejściowy zwieńczony ścianą ozdobną (możliwość instalacji sztuki typu mural lub płaskorzeźba, lub instalacji wielkogabarytowego ekranu do transmisji koncertu na żywo w przestrzeń ulicy placu wejściowego (sztuka obraz i dźwięk wychodzą na ulicę). Na główny poziom foyer +5.50 wchodzimy reprezentacyjnymi schodzimy po elewacji południowej. Na pośrednim spoczniku poziom +2.70 znajduje się boczna kieszeń szatni nie zakłócająca reprezentacyjnego wejścia na piano nobile do foyer. Jest to poziom wejścia na Dużą salę. Na poziomie tym pod nawisem sali znajduje się kawiarnia dla publiczności z widokiem na południe. Foyer zamyka ściana zieleni na granicy z budynkiem sąsiada. Z poziomu 5.50 prowadzą schody wokół jednego z drewnianych słupów na poziom +9.90, który jest galerią foyer z dostępem do sali kameralnej i na balkon sali dużej. Wyżej znajduje się galeria +13.20 dojście do „jaskółki” sali dużej. Na wszystkich głównych poziomach publiczności zlokalizowani toalety. Winda dla publiczności obsługuje wszystkie poziomy dla publiczności. Kontrola biletów może odbywać się niezależnie dla każdej z sal. Wjazd do parkingu wyłącznie po okazaniu biletu na spektakl z możliwością bezpośredniego wjazdu na poziom foyer.
Funkcje towarzyszące
• kawiarnia-dostępna z ul. Małopolskiej działająca niezależnie, z możliwością przejścia do holu głównego i lokalizacją zaplecza obsługującego salę konferencyjną.
• Sala konferencyjna-dostępna z holu z możliwością aranżacji na przestrzeń wystawową połączoną z holem i wykorzystywaną niezależnie w oparciu o wejście kasowe wraz z holem poza godzinami koncertów.
• Pokój dzieci- zlokalizowany na wysokim parterze +2.70 w aneksie szatni.

Wnętrza jednorodność materiałowa współczesna estetyka naturalne materiały: stal, beton, szkło, drewno, kamień.

Sale koncertowe technologia zaprojektowane w układzie amfiteatralnym zgodnie z wytycznymi technologicznymi i akustycznymi. Zmiana pogłosu przez ruchome sufity. Wariantowo przedstawiono dla Sali dużej możliwość realizacji balkonów bocznych. Wejścia do sal z poziomów foyer. Sala kameralna 9.90 Sala duża 5.50, 9.90 i 13.20.

Konstrukcja mieszana żelbetowa monolityczna i stalowa z elementami drewna klejonego z trzonami stalowymi (konstrukcja sklepienia foyer)

Instalacje budynek klimatyzowany garaż podziemny wentylacja mechaniczna, poziom 0 wentylacja naturalna, BSM, kontrola dostępu, monitorowanie. Pomieszczenie klimatyzatornii zlokalizowane na parterze poza strefą sal z łatwym dostępem do przestrzeni technicznych pod salami koncertowymi. Projekt instalacji wentylacji i klimatyzacji podporządkowany jest optymalizacji akustycznej (wydłużenie dróg kanałow, redukcja prędkości, dobór urządzeń)

Ppoż budynek średniowysoki ZLI z częściami technicznymi, magazynowymi i garażem podziemnym o gęstości obciążenia ogniowego PM do 500MJ/m2. Strefy pożarowe o pow. do 5000m2. Budynek wyposażony w system SAP,DSO, samoczynne urządzenia oddymiające, wewnętrzną i zewnętrzną sieć hydrantową oznakowanie, podręczny sprzęt gaśniczy.

Obsługa komunikacyjna wjazd do parkingu i do rozładowni wg wytycznych konkursowych. Wykorzystuje się przestrzeń rozładowni jako drugi poziom parkingu(61 miejsc) co umożliwia rezygnację z drugiego poziomu parkingu i znaczną redukcję kosztów. Logistyka i częstotliwość dostaw umożliwiają taką organizację.
RONET - Zbigniew Filipek Biuro: 32-020 Wieliczka, ul. Zacisze 16, NIP: 677-133-92-83,
Konto bankowe: BANK PEKAO SA 03 1240 1431 1111 0010 2980 4734, tel: 608 835 030,
e-mail: biuro.ronet@wp.pl, ronet@ronet.pl